Zákazníkovi na Instagramu nebo Facebooku padl do oka váš produkt. Chce nakoupit. Ale jak? Hledat na profilu odkaz na web se mu nechce, a tak to radši nechá plavat.
To se nemuselo stát, kdybyste si na sítích vytvořili svůj katalog produktů. S ním snadno označíte produkt nebo službu na fotce a zákazník nakoupí raz dva.
Jak na to? Hned vám to povím. Může se stát, že tvorbou katalogu strávíte více času, ale myslete na to, že to děláte poprvé. Učený z nebe nespadl. Čím častěji je budete dělat, tím rychlejší celý proces bude. 🙂
Pozor: Článek není pro e-shopy a služby, které mají 15 a více produktů. Proč? Ruční vkládání produktů vám sežere hodně času. Postup u většího množství je trošku jiný a hodně automatizovaný.
Co je to katalog produktů a proč ho potřebujete?
Katalog produktů je zjednodušeně nástroj od Mety (Facebooku a Instagramu), do kterého ručně nebo automaticky vložíte své produkty. Díky tomu se u vašich profilů objeví obchod a vy můžete produkty označovat u svých příspěvků (fotka/video), aniž byste na ně spouštěli reklamy.
Mrkněte na obrázek, abyste viděli, jak to vypadá.
Katalog je důležitý i pro reklamy. Bez něj byste nespustili výkonnostní produktové reklamy.
Pro koho je vhodný?
Pro všechny z vás, kdo prodáváte produkty a služby. Nicméně je rozdíl v počtu produktů a práci s katalogem. Pokud máte do 10–15 produktů/služeb, můžete pracovat s ručním nasazováním. V případě, že jich máte více, se vyplatí automatizace. Ale o tom zase jindy.
Kratičký přehled
Manuální katalog | Automatický katalog | |
Kdy ho využijete? | 10–15 produktů/služeb | desítky až tisíce produktů/služeb |
Co potřebujete? | – produktové texty – fotky – odkaz na web (pokud je) | – aktivní pixel na webu s událostmi – XML FEED |
Výhody | 1) označování produktů/služeb u příspěvků i stories na FB a IG – podpora prodeje 2) vyšší návštěvnost webu přes produkty/služby 3) je možné vložit UTM kódy do odkazů a v Google Analytics číst, co lidi na webu dělají a jestli nakupují | 1) označování produktů u příspěvků i stories na FB a IG – podpora prodeje 2) vyšší návštěvnost webu přes produkty/služby 3) sám se aktualizuje při změně na webu (změníte popis produktu a do pár minut se změna propíše do katalogu i do reklam) 4) můžete dělat efektivní katalogové reklamy (dynamický retargeting nebo akvizice DABA) 5) produktové reklamy můžete barevně rozšířit např. o označení sleva, aktuální cena po slevě |
Nevýhody | – časová náročnost: všechny akce, slevy a změny musíte předělávat ručně – složitější tvorba produktových reklam | – musíte hlídat ořez obrázků z e-shopů – často bývají na webu špatně napsané texty, které se pak propisují k produktům – časté zamítání produktů z důvodů porušení zásad a manuální odvolávání |
Možná si říkáte: Mám 20 produktů/služeb, to nemůžu vytvořit ručně katalog? Jasně že můžete, ale počítejte s tím, že vše bude vykoupeno vaším časem. A budete si muset změny hlídat.
Postup ručního vytvoření katalogu
Vytvoření má 2 fáze. Nejdříve si musíme vytvořit katalog, který si můžete představit jako prázdný obal na produkty. Poté přejdete do sekce Commerce Manager, kterou můžete chápat jako střeva katalogu. Sem vložíte produkty.
1. fáze: Tvorba katalogu
Přejděte do Business Manageru. Klidně přes Business Suite, návod najdete tady. V levém horním rohu je hamburger menu (3 čárky pod sebou), klikněte na něj a vyberte sekci Nastavení firmy.
Poté v panelu najděte sekci Zdroje dat, v ní je schovaná podsekce Katalogy. Klikněte na ni. Zde vytvoříte prázdnou obálku.
Obálku vytvoříte tak, že kliknete na tlačítko Přidat a pak Vytvořit nový katalog.
Pojmenujete si ji. Do názvu doporučuju napsat Katalog_název projektu. Zlepší to vaši orientaci v nástrojích. I když nabízíte služby, zvolte Produkty. Pak už jen kliknete na modré tlačítko Vytvořit katalog.
Gratuluju, vytvořili jste první katalog. 🙂 Na co ještě nesmíte zapomenout? Musíte přiřadit lidi, kteří do něj budou mít přístup, a propojit jej s pixelem. To abyste mohli v budoucnu dobře cílit reklamy a vyhodnocovat.
2. fáze: Naplnění produkty
Přejděte do sekce Commerce manager. Existují minimálně 2 cesty. Buď se prokliknete přes hamburger menu nebo kliknete na tlačítko vpravo nahoře. Této sekci říkám střeva katalogu, protože zde najdete všechna nastavení včetně produktů. Navíc se to lidem dobře pamatuje. 🙂
Dostanete se do části, kde vyberte svůj katalog. Stačí kliknout níže na obrazovce na název.
Takto vypadá vnitřek katalogů. Zatím.
Vy kliknete do levého panelu na sekci Katalog a jeho podsekci Položky.
Může se stát, že vás to po kliknutí na tlačítko přenese do jiné sekce. Zachovejte klid a zvolte možnost Manuální jako na obrázku.
V následném rozhraní vyplníte požadované údaje.
Tip pro pokročilejší: Vložte do odkazu UTM parametry, než ho vložíte do katalogu. Proč? Abyste v Google Analytics viděli, kolik lidí se z produktů prokliklo na web a co na něm udělali.
UTMka vytvoříte jednoduše přes URL builder. Struktura může být tato:
Odkaz na web bude vypadat podobně jako tento:
https://www.janceskalkova.cz ?utm_source=facebook&utm_medium=katalog&utm_campaign=produkt_xyz
Zkopírujete ho a vložíte do okýnka Odkaz v Commerce Manageru.
Jakmile budete mít vše vyplněno, klikněte vpravo dole na zelené tlačítko Nahrát položky.
Teď máte produkty v katalogu. Gratuluju! Ale ještě nejsme u konce. Aby se propsaly na FB a IG profily, musíte ještě otevřít obchod v Commerce Manageru.
Klikněte v levém menu na sekci Obchody jako na obrázku. Poté na modré tlačítko Otevřít obchody.
Teď vyberte svou firemní stránku na Facebooku a instagramový profil, ke kterým se bude obchod vázat. Pokud je neuvidíte na první dobrou, klikněte na Změnit jako na obrázku. Pak se ukáže výběr všech profilů.
Jakmile je najdete, klikněte na profily (do obdélníku) tak, aby se označily (modré kolečko), a klikněte na modré tlačítko Další.
V dalším kroku opět klikněte do obdélníku, který obsahuje ručně vložené produkty.
V poslední části nezapomeňte odsouhlasit podmínky a klikněte na Dokončit nastavení.
Gratuluju! Otevřeli jste obchod. Ještě nám zbývá pár posledních kliknutí, než se produkty objeví u profilů.
Aby byly produkty viditelné profilů, ještě musíte obchod zveřejnit. Klikněte v levém panelu na sekci Obchody. Pak na modré tlačítko Upravit obchod.
Zkontrolujte si, že vidíte své produkty v náhledu (uprostřed obrazovky), a pak klikněte v pravo dole na Zveřejnit aktualizace.
Následně odklikněte tlačítko Rozumím.
Gratuluju ještě jednou! Produkty se objeví u vašich profilů co nevidět.
Nyní můžete označovat produkty na fotkách i videích a prodávat přes ně. Pokud je nevidíte nebo jste se zasekli, klidně se mi ozvěte. 🙂