Letošní vánoční sezóna bude drsnější než předchozí 2 roky. Internetovým obchodům konkurují kamenné obchody. Inflace vystřelila do nebes a zákazníci v létě dost utráceli na dovolených. O energiích ani nebudu mluvit.
Tyto externí faktory mají obrovský vliv na výsledky reklamních kampaní na sítích. A nejen na nich. Proto bude pro vás, e-shopeři, letos extra náročné zákazníka zaujmout a namotivovat k nákupu.
Jak to zvládnout a zahojit se po okurkové sezóně? Do článku jsem sepsala tipy, které vám pomůžou.
Pokud jste malý nebo střední e-shop, je článek pro vás pravé ořechové.
Tipy přímo od Mety (Facebooku)
Meta vytvořila průvodce s vánočními tipy. Stojí za to si ho projít. Jen si dávejte pozor, kdy se jedná o česká a kdy o mezinárodní data.
Informace z tipů na Vánoce od Mety. Výstřižek je pořízen 25. 9. 2022
Komu prodáváte?
Na Vánoce necílíte na své zákazníky, ale na všechny ostatní. David Lorincz pár let zpět říkal, že o Vánocích nakupují hlavně přátelé a rodina vašich zákazníků. Potvrzuju, že je to pravda.
Proto pro ně vymyslete tematické balíčky, ať nemusí přemýšlet, co u vás vybrat. Typicky vánoční balíček pro maminky, prarodiče, muže apod. Navíc vám balíčky zvýší průměrnou hodnotu objednávky. A to chcete.
Připravte se, že zaplatíte víc
Reklama se od října do prosince zdražuje. Cena se mění podle toho, kolik firem inzeruje (dělá reklamu) a kolik do ní investují. Nejdražší je říjen–prosinec kvůli Vánocům, protože reklamu spouští snad všichni. I když máte vyladěný reklamní příspěvek i cílení, v tomto období se vám reklama zdraží. Několikanásobně. Buďte připraveni. Jak?
- Zdvojnásobte, ztrojnásobte rozpočet na reklamy: Z 10 000 Kč na 20 000 Kč. Klidně dejte i více, pokud máte a je to vaše hlavní sezóna.
- Upravte očekávání: Když zvýšíte rozpočet, neznamená to, že dostanete v tomto období více nákupů, ale že se proderete přes konkurenci ke svým klientům.
TIP: Doporučuju skupinu Jasmíny Bosanáčové Ženy s e-shopem | Skupina pro společný růst, kde je velice příjemné prostředí a mraky tipů, jak pracovat s e-shopem nejen na Vánoce. Ne, nespolupracujeme, ale skupina mě zaujala a ráda doporučuju dál.
Náhled skupiny pro e-shopařky. Výstřižek je pořízen 25. 9. 2022
Tipy z mé praxe
Google Analytics poradí
Udělejte si průzkum produktů v Google Analytics. Podrobněji to vysvětluju v příspěvku na LinkedIn.
Jak vypadá knihovna reklam. Výstřižek je pořízen 30. 9. 2022
Naplánujte si rozpočet
Pokud máte neomezený rozpočet, není co řešit. V opačném případě doporučuju: Než začnete sestavovat kampaně, sepište si do tabulky, kolik chcete v říjnu, listopadu a prosinci do reklamy na sítích investovat. Pomůže to vám i specialistům naplánovat kampaně a hlídat si výdaje.
Ukázka rozpočtové tabulky na vánoční sezónu. Výstřižek je pořízen 7. 9. 2022
Připravte si kalendář akcí
Vypište si akce, které jsou relevantní k vašemu oboru. Jako například Black Friday a Cyber Monday. Nebo si vyberte několik mezinárodních dnů a vymyslete na ně akce, jako je 10% sleva, dny dopravy zdarma, dárek k objednávce.
Nemusí to být nic složitého. Stačí excelovská tabulka.
TIP: Lidé v Česku stále čekají na slevy v rámci Black Friday. Z praxe mám ověřeno, že lidé týden až 14 dní navštěvují váš web, koukají po produktech, ale nenakupují. Čekají.
Využijte toho a dostaňte na web co nejvíce lidí, abyste je pak s akcí oslovili. Nebo svoji akci spusťte třeba týden předem.
Perlička na závěr. Se slevou 10 % na Black Friday nepochodíte. Lidi v Česku čekají slevy daleko vyšší. Pokud chcete alespoň trochu uspět, počítejte s 25 % a výš.
Zkuste flash kampaně
Flash kampaně jsou kampaně na akci/slevu, která trvá 2–3 dny. Třeba sleva na mezinárodní dny, doprava zdarma apod.
Je to super podpora prodeje. Během krátké doby potřebujete dostat informaci o akci mezi své zákazníky.
Pozor, u flash reklam vás rozpočet 200 Kč/den nespasí. Doporučuju minimálně 500 Kč/den a více. Někteří mí kolegové mají rozpočty na tyto akce i 2 000 Kč/den.
Proč? Více peněz = více lidí uvidí reklamu = více lidí na webu = více dat pro algoritmus = rychlejší nákupy. To potřebujete.
Ukázka kreativy (příspěvku) na flash kampaň. Výstřižek pořízen 7. 10. 2022
Zkontrolujte si strukturu kampaní ve Správci reklam
Doporučuju mít spuštěné 2 základní kampaně. DABA pro akvizici nových lidí a DRTG na remarketing lidí, kteří byli na e-shopu.
Ehm… cože to?
Jsou to dynamické produktové reklamy. Mrkněte na obrázky, určitě je znáte.
Ukázka dynamických produktových reklam. Vlevo je DABA a vpravo DRTG. Výstřižek pořízen 15. 9. 2022
Pak přidávejte další kampaně, např. flash akce, výprodej, tematické pro dědečka a babičku apod.
Zapracujte na grafice
Nebojte se do obrázků (bannerů) přidávat informace, jako je včasné doručení, sleva a podobně. Pokud vám běží produktové reklamy z katalogu, nechte si vytvořit od grafika vánoční rámeček s těmito informacemi. Ukázky najdete níže.
Baví vás Canva? Rámeček zvládnete i v ní.
Ukázka rámečků v produktových reklamách. Výstřižek pořízen 15. 9. 2022
Přidejte do textů odkazy
Přidávejte do textů příspěvků odkazy na konkrétní produkt nebo kategorii. Když tam odkaz nedáte, musí ho lidi hledat. V těch pár sekundách, které na vás mají, je nechcete zatěžovat hledáním. Ztrácíte jejich pozornost a šance, že se dostanou k nákupu, je o dost nižší. Tenhle tip platí celoročně.
U reklamy (dark postu) toto řešit nemusíte. Zákazníci jen kliknou na banner.
Ukázka příspěvku, kde je odkaz v textu. Výstřižek pořízen 10. 10. 2022
Označujte produkty
Usnadníte tím proklik na konkrétní produkty, a tím zvýšíte šanci na nákup. Aby to šlo, musíte mít katalog produktů v Business Manageru a schválený obchod na Facebooku a Instagramu. Jak na ruční vložení zjistíte tady.
Potřebovali byste obchod nastavit? Napište mi.
Ukázka označení produktu na Facebooku. Výstřižek pořízen 10. 10. 2022
V prosinci komunikujte dodání dárků
Zákazníci potřebují vědět, že když 10. 12. nakoupí, tak jim ještě stihne dárek přijít domů. Proto do všech textů, rámečků, bannerů, ale i na web napište, že při objednávce do dne X garantujete dodání do Vánoc. Zrychlíte tím nákupy a lépe se povede i reklamě.
Doskladněte bestsellery
Nejprodávanější produkty mějte na skladě. Nakupte si jich na vánoční sezónu raději více, protože největší zabiják reklam je, když vám dojdou top produkty. A je jedno jestli jde o PPC reklamu na Google, Seznamu nebo na sítích. Jasně, reklama vám bude fungovat i na ostatní produkty, ale pofrčíte na půl plynu.
Inspirujte se v Knihovně reklam
Využijte Knihovnu reklam, kde najdete všechny reklamy, které na Facebooku a Instagramu běží. Včetně těch od konkurence. Inspirujte se, nekopírujte!
Jak vypadá knihovna reklam. Výstřižek pořízen 6. 9. 2022
Ptáte se
1. Chceme rozjet kampaně až v listopadu, má to cenu?
Myslím si, že má. Ale musíte počítat s tím, že v tuto dobu už inzerují skoro všichni. Od malých podnikatelů po velké hráče. Proto nemějte velká očekávání a sledujte, jak se reklamy chovají. Když už nic, pomůžete jimi PPC reklamám na Google a Seznamu.
2. Nemám desetitisíce do vánoční reklamy, co mám dělat?
Normálně nastavte reklamu. Sledujte a učte se, co (ne)funguje. Zkušenosti využijete v dalších letech. Vím, že to není ideální, ale i tak se z toho snažte vytěžit maximum. Každá firma začínala a neměla velké rozpočty.
Jednou za měsíc zveřejním článek. Dám vám vědět, jakmile vyjde.