Někteří kolegové dark postům říkají stínový/temný příspěvek. Dark post je reklamní příspěvek, který běží na pozadí (ve stínu) vaší stránky (fan page / business page / Instagram profilu). Ukazuje se lidem tam, kde jste zvolili jeho umístění v reklamě. Například kanál vybraných příspěvků na Facebooku nebo kanál Instagramu.
Pojďte se s dark posty seznámit. Váš „člověk na socky“ bude koukat, že víte, o co jde.
Zjednodušeně: Stínový příspěvek = reklama
Když se podíváte na příspěvky stránky/profilu, dark post na první dobrou nenajdete. Uvidíte jen zveřejněné příspěvky. Doba i sítě se vyvinuly a z mého pohledu se mezi dark posty řadí i například stories a reels v reklamě.
K čemu jsou dark posty dobré?
Nejlépe se to vysvětluje na e-shopu. U nich totiž často běží 3 a více reklamních kampaní.
Každá kampaň může mít několik cílových skupin (sad reklam) a reklamních kreativ (reklam), které se zobrazují lidem (viz obrázek). Tím se testuje, který reklamní příspěvek se lidem líbí nejvíce a plní cíle, jako je návštěvnost, nákupy apod. Kdybyste měli pro každou možnost vytvořit příspěvek na stránce, zahltíte sledující a fanoušky. Tím byste si zabili neplacený (organický) dosah.
Pár věcí, co byste o nich měli vědět
- Když reklama skončí, reklamní příspěvek zmizí ze sítě.
- Lidé si je můžou sdílet na své profily jako normální příspěvky.
- Na Facebooku můžete zvát lidi, kteří na ně reagovali, ať sledují vaši stránku.
- Pokud umisťujete darkpost na Facebook a Instagram zároveň, můžete nahrát a vyměnit formát stories (9:16). To znamená, že se na zdech bude zobrazovat čtvercová fotka a ve storie obdelníková. Ve Správci reklam na úrovni Reklamy stačí rozkliknout umístění reklamy a vyměnit. Vyzkoušejte.
- U typických formátů darkpostů (fotka, video, carousel) máte možnost vložit 5 textů a 5 výzev k akci (titulků). Algoritmus je ukazuje lidem v takové kombinaci, ve které si myslí, že bude pro daného člověka nejlíp fungovat a splní reklamní cíle.
Často vidím, že se stále používá 1 text k reklamě a 1 výzva v akci. Přijżde mi to škoda, protože je zde velký potenciál zlepšit efektivitu reklam.
Jak poznám rozdíl?
Netrénované oko horko těžko. I trénované má občas problém. Jednou metodou je ruční kontrola. Když uvidíte u příspěvku slovo Sponzorováno, je to reklama. Na LIkedin je to slovo Propagováno.
Teď je potřeba zjistit, jestli je to dark post, nebo příspěvek v reklamě. Mrkněte se na fan page a projeďte si příspěvky za poslední měsíce. Pokud ho nenajdete, je to pravděpodobně dark post. Tohle využijete jak na Facebooku, Instagramu tak i LinkedInu.
Pojďme se mrknout na nejčastější typy formátů darkpostů.
Výhody darkpostů
- Je to skvělý nástroj, pokud potřebujete propagovat více produktů a nebo služeb najednou.
- Můžete testovat různé obrázky a videa se stejnými texty a sledovat, který z nich se lidem nejvíc líbí.
- Můžete obrázky přizpůsobit formátu reklamy (stories, pravý sloupec apod.).
Knihovna reklam a darkposty
Tady najdete všechny reklamy na jednom místě. Je jedno, jestli od konkurence nebo politiků. Tady si prohlédnete všechny reklamy stránek a dohledáte dark posty. Stačí zadat stránku a vše se zobrazí. Pokud čerpáte inspiraci od konkurence, tak doporučuju NEKOPÍROVAT. Inspirujte se myšlenkou nebo zpracováním a převeďte ji na váš projekt.
Jak se do knihovny dostanete?
- Přes odkaz: https://www.facebook.com/ads/library/
- Přes fan page/business page. Když na ní budete, sjeďte (scrollujte) myší až na konec stránky, kde je sekce Transparentnost stránek. Pak klikněte na modrý text Zobrazit vše. Pak už jen kliknete na Knihovnu reklam. Podobně jako na obrázku.
Super, teď už víte, co je dark post. Váš markeťák si na vás s odbornou hatmatilkou nepřijde! 🙂